Snart startar vårens Krätz-kampanj!

Mellan den 4–24 maj erbjuder vi hela 25 % rabatt på affineringskostnaden när du skickar in din krätz till oss. Det är ett utmärkt tillfälle att ta tillvara på restmaterial som annars lätt blir liggande, och samtidigt få tillbaka värdefulla ädelmetaller. Du som medlem i Guldalliansen har alltid 50 % rabatt på analyskostnaden – en förmån som självklart gäller även under krätzkampanjen.
Genom att återvinna krätz bidrar du inte bara till en mer resurseffektiv verksamhet, utan även till ett hållbart kretslopp. Tack vare all form av återvinning av ädelmetaller skapas ett evigt kretslopp som gynnar både plånbok och miljö. Att ta hand om dessa material är därför en viktig del av både ekonomiskt och miljömässigt ansvarstagande inom branschen.
Vad räknas som krätz?
Krätz avser ädelmetallhaltigt restmaterial från exempelvis slipning, polering, filning, smältning och gjutning i guldsmedsverksamhet eller liknande verksamhet. Det kan omfatta dammsugarpåsar med slip- och polerdamm, filter från polermaskiner, material från arbetsbänkar där spån eller filing av ädelmetaller förekommer samt vissa restmaterial från smältning, exempelvis slagg och degelrester.
Material som innehåller eller misstänks innehålla ämnen eller komponenter som kan påverka klassificering eller hantering, exempelvis kadmium eller bly, ska identifieras och hanteras separat. Du som kund ansvarar för att materialet är korrekt sorterat och att nödvändig information om innehållet lämnas när materialet skickas. Korrekt sortering vid källan är en förutsättning för säker hantering, korrekt klassificering samt transport och behandling.
Ta chansen att samla in ditt material och dra nytta av kampanjen – för både verksamheten och miljön!

I samband med Inhorgenta i München vill vi på NSG hälsa er alla varmt välkomna till NSG-Träffen 2026!
I år kommer NSG-träffen äga rum på Tages Bar vid West Entrance där vi träffas för att umgås och samtala. På Tages Bar kommer det serveras lättare tilltugg samt dryck.
Efter NSG-träffen fortsätter kvällen med gemensam middag. Klockan 19.00 på restaurang Hofbräuhaus, blir vi serverade en härlig middag och passande dryck.
Vi på NSG har glädjen att erbjuda gratis entré alla dagar till er som besöker Inhorgeta. För att anmäla sig till NSG-träffen och/eller middagen på kvällen, samt för att få tillgång till gratis biljetterna behöver ni registrera er här.
Vill du ha mer information om Inhorgenta och NSG-träffen? Då kan du läsa mer här!